MIKSTION akrylowy 15 minutowy (mleko pozłotnicze)
istnieje też wiele innych mikstionów,również np. olejne, o różnym czasie osiągania odlipu, czyli optymalnego czasu złocenia
INSTACOLL baza+aktywator, baza w kolorze żółtym lub bezbarwnym. Najlepszy do złota wśród technik nie-historycznych, samoistnie napręża płatki podkreślając blask złoceń
SZLAGMETAL w płatkach lub proszku- metal nieszlachetny o rożnym składzie, np miedź, aluminium itp
ZŁOTO PŁATKOWE TRANSFEROWE/WIATROWE złoto spotykane w różnych odcieniach, pakowane do małych książeczek, każdy płatek przekładany dodatkowa bibułką ułatwiającą transport w trudnych warunkach lub przy małej wprawie złocącego, nie jest konieczne stosowanie poduszek, noża pozłotniczego i pędzli "nastrzelaczy"
Ponieważ złoto nie rdzewieje, nie ciemnieje i się nie utlenia, teoretycznie nie trzeba go zabezpieczać, no chyba, że przed ścieraniem mechanicznym. Co innego szlagmetale - powinno się je pokrywać jakimś lakierem chyba, że lubicie patynę i matowienie pozłoty.
CAPON - rozpuszczalnikowy, intensywnie śmierdzący lakier do izolacji podłoża jak również do zabezpieczenia szlagmetalu.
WERNIKS "Szklący" z Maimeri - b. dobry, pogłębia blask złoceń szlagmetalem.
LAKIER AKRYLOWY DULUX DIAMOND - b. dobry.
"Renesans" LAKIER POZŁOTNICZY - b. dobry.
Uwaga! Wszystkie zabezpieczenia lakierami wykonujemy przy otwartych oknach!
Uwaga II - nie łączyć nigdy techniki tempery tzw "jajecznej" z akrylowymi mikstionami i lakierami. Tempera przy akrylu czernieje.
Uwaga III - NIE WOLNO STOSOWAĆ TECHNIK AKRYLOWYCH DO PRZEDMIOTÓW ZABYTKOWYCH I HISTORYCZNYCH z wyżej wymienionego powodu.
Uwaga IV - nie wolno samodzielnie "naprawiać" czy "restaurować" zabytków nowoczesnymi farbami akrylowymi ani innymi trwałymi powłokami. Nikt nie zbadał jeszcze, jak zachowa się taka "konserwacja" za 50 - 200 lat i czy nie zniszczy obrazu bezpowrotnie. Stosuje się wyłącznie historyczne techniki, farby zmywalne i technologie odwracalne.
książka o technikach historycznych:
Arleta Tylewicz "Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia", Poznań 2007
broszurka o tworzeniu odlewów, form i złoceniu szlagmetalami:
Helga Fuld
"Ozdoby i sztukaterie z gipsu"
Powyższe dane nie są kompendium wiedzy w rozumieniu podręcznikowym, są luźnym przypomnieniem kilku ważnych zagadnień poruszanych obszernie na zajęciach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Poproszę wpis w indeksie;)