czwartek, 6 maja 2010

ściąga z nazewnictwa

MIKSTION akrylowy 15 minutowy (mleko pozłotnicze)
istnieje też wiele innych mikstionów,również np. olejne, o różnym czasie osiągania odlipu, czyli optymalnego czasu złocenia

INSTACOLL baza+aktywator, baza w kolorze żółtym lub bezbarwnym. Najlepszy do złota wśród technik nie-historycznych, samoistnie napręża płatki podkreślając blask złoceń

SZLAGMETAL w płatkach lub proszku- metal nieszlachetny o rożnym składzie, np miedź, aluminium itp

ZŁOTO PŁATKOWE TRANSFEROWE/WIATROWE złoto spotykane w różnych odcieniach, pakowane do małych książeczek, każdy płatek przekładany dodatkowa bibułką ułatwiającą transport w trudnych warunkach lub przy małej wprawie złocącego, nie jest konieczne stosowanie poduszek, noża pozłotniczego i pędzli "nastrzelaczy"

Ponieważ złoto nie rdzewieje, nie ciemnieje i się nie utlenia, teoretycznie nie trzeba go zabezpieczać, no chyba, że przed ścieraniem mechanicznym. Co innego szlagmetale - powinno się je pokrywać jakimś lakierem chyba, że lubicie patynę i matowienie pozłoty.

CAPON - rozpuszczalnikowy, intensywnie śmierdzący lakier do izolacji podłoża jak również do zabezpieczenia szlagmetalu.

WERNIKS "Szklący" z Maimeri - b. dobry, pogłębia blask złoceń szlagmetalem.
LAKIER AKRYLOWY DULUX DIAMOND - b. dobry.
"Renesans" LAKIER POZŁOTNICZY - b. dobry.


Uwaga! Wszystkie zabezpieczenia lakierami wykonujemy przy otwartych oknach!

Uwaga II - nie łączyć nigdy techniki tempery tzw "jajecznej" z akrylowymi mikstionami i lakierami. Tempera przy akrylu czernieje.

Uwaga III - NIE WOLNO STOSOWAĆ TECHNIK AKRYLOWYCH DO PRZEDMIOTÓW ZABYTKOWYCH I HISTORYCZNYCH z wyżej wymienionego powodu.

Uwaga IV - nie wolno samodzielnie "naprawiać" czy "restaurować" zabytków nowoczesnymi farbami akrylowymi ani innymi trwałymi powłokami. Nikt nie zbadał jeszcze, jak zachowa się taka "konserwacja" za 50 - 200 lat i czy nie zniszczy obrazu bezpowrotnie. Stosuje się wyłącznie historyczne techniki, farby zmywalne i technologie odwracalne.


książka o technikach historycznych:
Arleta Tylewicz "Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia", Poznań 2007

broszurka o tworzeniu odlewów, form i złoceniu szlagmetalami:
Helga Fuld
"Ozdoby i sztukaterie z gipsu"


Powyższe dane nie są kompendium wiedzy w rozumieniu podręcznikowym, są luźnym przypomnieniem kilku ważnych zagadnień poruszanych obszernie na zajęciach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Poproszę wpis w indeksie;)